We noticed you are coming from US. Would you like to continue shopping on Abposters.com?
ONTDEK de beste DEALS van deze week: MOKKEN korting -15% ×

Hoe ga je met emoties om tijdens de coronacrisis?

15. 04. 2020

Wanneer tieners door hun ouders worden gestraft met huisarrest voelen ze emoties zoals wanhoop en onrechtvaardigheid. Hetzelfde gebeurt nu wereldwijd op grote schaal – iedereen zit thuis opgesloten, ver weg van vrienden en familie. Daarnaast worden we elke dag overspoeld met grote hoeveelheden slecht nieuws uit de media. Het is niet makkelijk om met het coronavirus om te gaan, of je nu elke dag je leven waagt als zorgmedewerker of thuis je leven op de rit probeert te houden. We vechten nu al meer dan een maand tegen dit vreselijke virus en het lijkt erop dat er eindelijk wat licht aan de horizon gloort. Maar we hebben nog een lange weg te gaan, dus is het belangrijk om te leren hoe je het beste kunt omgaan met je emoties in deze vreemde situatie. Wij geven je advies!

Als je helemaal alleen bent

We brengen onze zelfisolatie allemaal op een andere manier door. Sommigen zitten wekenlang met de hele familie opgesloten in een klein appartement, terwijl anderen helemaal alleen zijn. Geen van beide situaties is perfect. Als je alleen bent, verlang je naar menselijk contact. Als je constant samen bent, verlang je naar een moment voor jezelf. Toch is het iets moeilijker om wekenlang alleen te zitten. Er is een reden waarom alleen de ergste criminelen in een isoleercel worden opgesloten! Eenzaamheid heeft een grote invloed op onze geestelijke gezondheid. Natuurlijk is de lengte van de afzondering ook van belang. Hoe langer je alleen bent, hoe groter de kans dat je de volgende symptomen ervaart: boosheid, prikkelbaarheid, boosheid, angst en hopeloosheid. Hoe kan je dit tegengaan? Aangezien we niet als straf van onze dierbaren zijn afgezonderd, kunnen we elkaar op zijn minst bellen. Tegenwoordig bestaan er veel applicaties om gratis in contact te blijven met vrienden en familie. Het is misschien niet hetzelfde als samen van een biertje genieten in de zon, maar het zal je toch even alles doen vergeten.

  • Bel je vrienden en familie met videochat-apps. Om te voorkomen dat je steeds dezelfde dag meemaakt, moet je niet elke dag op hetzelfde tijdstip met dezelfde mensen bellen. Je hersenen hebben nieuwe prikkels nodig – nieuwe onderwerpen, nieuwe verhalen. Niemand wil elke avond naar dezelfde aflevering van een serie kijken!
  • Mis je de vrijdagavondborrel met je vrienden? Houd er dan eentje online! Een vrijdagavond buiten de deur is voor velen een vast sociaal gegeven. Maar nu is de horeca voor onbepaalde tijd gesloten en kunnen we elkaar al weken niet in levenden lijve ontmoeten. Maar natuurlijk kan bellen altijd! Schenk een glas wijn of een biertje in (we raden je aan om het slechts bij één drankje te houden! Een sapje kan ook lekker zijn 😊) en bespreek je werk, je gezamenlijke vrienden of de serie die jullie allebei kijken. Maar vermijd de coronacrisis als onderwerp! De vrijdagavond moet wel leuk zijn!
  • Rek en strek. Tijdens de sociale isolatie ontbreekt het je niet alleen aan sociale contacten, maar ook aan lichaamsbeweging. Zelfs als je geen sportfanaat bent! Na een paar weken thuis zitten, kunnen er problemen optreden zoals rugpijn, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen en slapeloosheid. Probeer deze ongemakken te vermijden door elke dag een beetje te bewegen. Als je naar buiten kan, maak dan elke dag een wandeling van minstens 30 minuten. Maar wees voorzichtig! Draag een mondkapje en ga niet naar drukbezochte plekken. Vergeet niet om 1,5 meter afstand te houden van anderen! Als buiten wandelen geen optie is, open dan een raam en loop minstens 15 minuten binnen rond. Herhaal deze woonkamerwandeling meerdere keren per dag.
  • Denk positief. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn, maar bedenk hoeveel nieuwe informatie je per dag werkelijk nodig hebt. Door een constante focus op het groeiende aantal infecties en het oplopende dodental zal je gevoelens van wanhoop en verdriet ervaren. Lees liever je favoriete boek nog eens of bekijk Friends vanaf de eerste aflevering. Zet je favoriete thee of koffie. Pak een fotoalbum van een vakantie of je kindertijd erbij. Vergeet even de wereld om je heen en maak leuke plannen voor de tijd na de crisis.
  • Omring jezelf met schoonheid. Staar niet naar een lege muur, maar hang iets op waar je blij van wordt. Ga voor een reproductie van je favoriete kunstenaar, een foto van een natuurlandschap of iets anders wat een positieve emotie oproept. Bezoek onze collectie Puur Geluk en laat je inspireren!
  • Doe iets creatiefs. Schilder, schijf, kook, maak muziek. Doe wat je leuk vindt of wat je altijd al wilde proberen. Het maakt niet uit dat je geen meesterwerken produceert of slechts 2 akkoorden kent. Door even je handen in plaats van je hersenen te gebruiken zal je je vanzelf beter voelen.

Als je te veel mensen om je heen hebt

De meeste mensen wonen niet in een villa met 10 kamers. Vroeger maakte je je misschien geen zorgen over de oppervlakte van je appartement, maar nu ben je je maar al te bewust van elke vierkante meter. Partner, kinderen, hond, kat. Hoe meer mensen, hoe meer lawaai en mogelijke conflicten. Maar zelfs dit kan worden voorkomen! Het draait allemaal om de regels die je opstelt.

  • Verdeel je huis of appartement in zones. Soms moet iedereen even alleen kunnen zijn. Als je partner of kinderen altijd naar jou toe komen wanneer ze vermaakt willen worden, kun je gemakkelijk geïrriteerd raken. Zo ontstaat er al snel conflict! Stel de regel in dat de slaapkamer niet alleen een slaapplek is, maar ook een plek om mentaal tot rust te komen. Maak duidelijk dat de persoon die zich afzondert niet gevolgd mag worden.
  • Bepaal de gezamenlijke momenten. Net zoals momenten van privacy is de tijd die je met je gezin doorbrengt ook belangrijk. Verdeel de dag in delen: werktijden, tijd voor persoonlijke rust, gezinsactiviteiten, maaltijden. Leer samen te werken en je zult zien dat je er naar uitkijkt om samen met je gezin een film te kijken of een spelletje te doen!
  • Praat over je gevoelens. Het ergste wat je kunt doen, is al je gevoelens opkroppen. Het is zo belangrijk om je gevoelens te benoemen en te delen met je omgeving. Natuurlijk is de manier waarop net zo belangrijk. Geef je frustraties niet af op je partner en kinderen. Als het je even teveel is, zeg het dan gewoon en zoek samen naar een oplossing. Je zult zien dat de omhelzing of het begrip van je partner je goed zal doen!

We bevinden ons allemaal in een situatie die we nog nooit eerder hebben meegemaakt, dus is het normaal dat we bang zijn voor wat er gebeurt en wat ons nog te wachten staat. Maar het is belangrijk om de hoop en je gevoel voor humor niet te verliezen. Dit zijn juist de beste wapens tegen het coronavirus! En daarnaast verhoogt een goed humeur je weerstand. 😊 Dus trakteer jezelf op positieve emoties met behulp van de prachtige kunstwerken uit onze collectie Puur Geluk!

Ontdek de collectie Puur Geluk



Decorate your life!

Sinds 1999 is Europosters uitgegroeid tot een van de topaanbieders voor posters, muurschilderingen en kunst aan de muur. Op dit moment werken wij samen met kunstenaars, fotografen en grafisch ontwerpers uit heel Europa. In ons aanbod vind je de mooiste bekende schilderijen en gloednieuwe kunstwerken van hedendaagse kunstenaars. Wij printen uw eigen foto's graag, en desgewenst kunnen wij uw prints in hoogwaardige kaders plaatsen. Wij houden ontzettend van interieurontwerp, maar ook nerds en muziekliefhebbers worden niet vergeten. Voor wie we ons aanbod aan posters, mokken, t-shirts, verzamelfiguren en andere gelicenseerde producten en geschenken voortdurend uitbreiden.


Contact:

E-mail: info@europosters.eu

Tel.: +420 777 33 44 55 (alleen in het Engels)

Maandag – Vrijdag  ǀ 7:00 – 15:00

 

© 1999 – 2020 Europosters Alle rechten voorbehouden.

Deze website gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken. Meer informatie Akkoord. ×
Top