Filmrecensie: Deadpool 2

30. 05. 2018

Slechts een paar weken na de release van Avengers: Infinity War dachten we eerst bij Europosters: “En nogmaals, een andere Marvel-film …”. Begrijp ons niet verkeerd, we houden van Marvel, en vooral de filmfranchise geeft ons een constante stroom van geweldige actiepopulatieve films. Maar twee van die films in zo’n korte tijdsverval krijgen, zou waarschijnlijk als… te veel hebben gevoeld. Dat zou het geval zijn, alleen is dit een ander soort wonder. Ja, dit is een Deadpool-film.

Taal, alsjeblieft

We weten niet of iemand van jullie de fout heeft gemaakt om te denken “Oh een superheldenfilm, denk dat ik mijn kinderen / kleine broertje / neefje mee zal nemen, hij / zij zal het geweldig vinden” bij de eerste film, maar we hopen zeker niemand die fout opnieuw heeft gemaakt. Het was een deel van de redenen waarom de eerste film zo’n succes was, en de regisseurs weten het: ze gebruiken het opnieuw. Deze film, in tegenstelling tot alle andere Marvel-films, is gemaakt voor volwassenen. Verwijzingen die vereisen dat je geboren bent voor de 21e eeuw, schokkende lijnen en seksuele toespelingen maken deel uit van het Deadpool-personage. En Ryan Renolds ziet er weer uit alsof hij is geboren om dit personage te spelen, maar toch, alsjeblieft.

Een one man show

Ja, we zeiden het, Ryan Renolds is absoluut geweldig als een droevige, eenzame Deadpool die zijn verdriet en zijn zelfhaat blijft verbergen achter schuine grappen. Maar net als de eerste film is hij het enige echte personage in de film. Elk ander personage, of het nu een goede of een slechte kerel is, is meer een sidekick zonder echte lijnen. Natuurlijk, als je zo’n ander karakter en een getalenteerde acteur hebt, moet het verleidelijk zijn om het allemaal om hem te laten draaien, maar serieus, we hadden een diepere verhaallijn gewaardeerd. Zelfs als we Colossus, Wezel en de gloednieuwe ster van internet, Peter, de man “die net de advertentie zag”, opnieuw zou vinden, zou het geweldig zijn om nieuwe gezichten en complexere relaties te zien. Maar nogmaals, het is een Deadpool-film.

De 4e muur? Nooit van gehoord

Aan de andere kant zijn de complexiteit en verhaallijnen van de personages niet echt wat je zoekt, noch wat je van deze film verwacht. Of we hopen dat je dat tenminste niet hebt gedaan. De film is hilarisch, zolang je maar van de eerste hebt genoten. Deadpool vertelt nog steeds zijn verhaal, dus verwacht van de niet-zo-held dat hij vele keren rechtstreeks in de film tegen je praat. Grappen zijn soms politiek incorrect, maar voor de meesten toch plezierig, maar met een beetje schaamte. Verwijzingen naar alle andere Marvel-films en zelfs meer beroemde namen uit de cultcultuur zijn overal en altijd aanwezig. Om eerlijk te zijn, we denken dat deze film waarschijnlijk leuker is dan de eerste, maar ook veel smeriger. Ja, als sommige delen van de eerste film je beledigd hebben, ga dan niet terug naar deze bioscoop. Alstublieft. Werkelijk.

Uiteindelijk zijn we blij om de vreselijke zoon van de Marvel-franchise weer op het scherm te zien, vooral omdat dit Ryan Renolds zo goed past. Het verhaal is schattig, maar verwacht niet te worden verrast door spanning en plotwendingen. Het is meer een achtergrond om grappen toe te staan. Deze film was leuk als je de eerste film leuk vond, maar we hopen echter dat als ze besluiten een tweede te maken, ze er wat frisse lucht in zullen brengen.

BEKIJK MEER DEADPOOLPRODUCTEN

&

AL ONZE MARVEL-COLLECTIE