ONTDEK de beste DEALS van deze week: INGELIJSTE POSTERS korting - 30% ×

Filmrecensie: Aquaman

04. 01. 2019

Aquaman is de allernieuwste superheldenfilm van DC Comics. Hoewel het verhaal een eenvoudig en voorspelbaar plot heeft, zoals veel superheldenfilms, ligt onder de oppervlakte een verbluffende onderwaterwereld gevuld met magische wezens. In deze recensie introduceren we het sympathieke personage Aquaman en het koninkrijk Atlantis waar hij naar terug probeert te keren. Dus haal diep adem, zet je zwembril op en volg ons onder water terwijl we deze film onder de loep nemen… Blub, blub…

“Vergeten prins keert terug naar huis, verslaat zijn kwaadaardige broer en redt de dag”

Het plot is niet bepaald origineel, en aangezien de film deze simpele opzet nauwkeurig volgt, wordt de kijker niet echt verrast door de actie gedurende de film (behalve misschien een enkele keer…). Aquaman, de zoon van een vuurtorenwachter en de koningin van Atlantis, groeit op aan land en wordt in het geheim getraind om zijn krachten en vaardigheden te ontwikkelen. Terwijl zijn kwaadaardige broer de troon van Atlantis claimt en de oorlog verklaart aan de wereld boven water, verenigt Aquaman zich met Mera, de prinses van een onderwaterkoninkrijk. Samen gaan ze op zoek naar de magische drietand van de eerste koning van Atlantis om de zeven onderwaterkoninkrijken te verenigen, zijn broer te verslaan en vrede tussen de wereld boven en onder water te herstellen… Makkelijk toch?

Een hoop plezier

De film neemt zichzelf niet al te serieus. In tegenstelling tot andere DC-films, zit Aquaman vol grapjes en easter eggs die het eentonige verhaal goedmaken. Hoewel de dialoog vooral draait om heldendom, het lot en betekenisvolle gebeurtenissen, is Aquaman (vertolkt door Jason Momoa, beter bekend als Khal Drogo) altijd in voor een grapje. Zijn humor zorgt voor een hoop grappige momenten en maakt de film zelf een stuk leuker, bijvoorbeeld wanneer Aquaman in een bar wordt benaderd door een motorbende.

Slimme maatschappelijke kritiek

Terwijl Atlantis en de onderwaterwereld de oorlog verklaren aan de wereld boven water, verweeft DC Comics op slimme wijze maatschappelijke kritiek met het plot. De vissen, zeedieren en bewoners van Atlantis gaan niet alleen de strijd aan om te overheersen aan de oppervlakte, maar ook om wraak te nemen voor de vernietiging van hun leefomgeving. In de hele film worden vervuiling en overbevissing door Atlantis als argument gebruikt om de mensheid te bestrijden. Tijdens één aanval storten de onderwaterbewoners bijvoorbeeld scheepswrakken en afval terug op het land. De vervuiling van de oceaan is een ontzettend relevant onderwerp en is slim verweven in het verhaal. Red het milieu!

Tot slot

Deze film vindt misschien niet opnieuw het wiel uit, maar dankzij de sympathieke superheld, de vele grappen, de gigantische onderwaterwereld en zeeslagen die eruitzagen als Star Wars-gevechten onder water, wordt de weg vrijgemaakt voor vervolgfilms. De producenten hebben al nieuwe Aquaman-films beloofd, en wij hopen op meer verhalen over de andere koninkrijken en hun geschiedenis. Wij raden de film zeker aan, want wij hebben in ieder geval genoten 🙂 Dus leun achterover, ontspan en geniet van de film… Maar word niet nat!

MEER OVER AQUAMAN

MEER OVER DC COMICS