Film Recensie: The Dark Tower

30. 08. 2017

Welkom bij een nieuwe editie van de Europoster Film Recensies. Het onderwerp van vandaag is Stephen King’s “The Dark Tower”.Deze film gaat over één van de Sci-Fi novels die de auteur gecreëerd heeft over de jaren en het volgt het verhaal van een wereld die beschermd wordt door alle slechte krachten met de hulp van een mysterieuze toren. Tussen ons, wij konden het verhaal uit de boeken niet volgen dus deze film was onze eerste aanraking met dit verhaal. Genoeg gepraat (geschreven), laten we in het portaal springen en op het beste hopen met deze film recensie. Vergeet niet dat deze blog spoilers bevat.

Het verhaal

We zijn in een tijd waren boekennerds zoals jij en ik van Hollywood verfilmingen van grootste verhalen die tussen de regels staan zien. Het probleem is dat deze verhalen in de boeken in zoveel detail verteld worden dat het moeilijk is om dit in een film van 90 minuten te proppen, en aantrekkelijk te zijn ook mensen die het boek niet hebben gelezen. Van wat wij hebben gelezen is het verhaal erg rijk in detail en heeft fans gewonnen met verschillende plotten. Aan de andere kant, de film volgt zoveel personage dat we ons een verloren voelden. We hadden een fan vriend die alle boeken heeft gelezen en het verhaal in zoveel detail konden vertellen dat we de film konden begrijpen. Hollywood moet begrijpen dat we beter af zijn met verschillende filmen die het detail waardeert, in plaats van een film op hoog tempo, bedoeld om winst te maken op fans.

Emotie

We gaan het hebben over twee moments. The Gunslinger’s emotionele drama die dient als basis voor wraakgevoelens is waarschijnlijk en goed bedoeld. We kregen een glimps van het moment waarop de antagonist Steven Deschain vermoord, die vriendjes was met de protagonist. Het probleem was dat het slechts een flashback was en we begrepen de relatie die niet die zij hadden en niet eens een dialoog die het enigszins uitlegde. Het tweede moment was Laurie’s dood. Opnieuw zagen we geen ontwikkeling van de hertrouwde moeder en de relatie met haar zoon. We vingen een glipms van haar op toen Walter haar herinneringen las. De herinneringen kunnen beter bijvoorbeeld met een snelle ontwikkeling van het droomprobleem van haar zoon, aan het begin van de film. Op deze manier begrijpen we ook de reden om een kind naar een psychiatrische ziekenhuis te sturen.

De acteurs doen hun best

Er gebeurde iets grappigs. Het moment waarop ik Matthew McConaughey’s gezicht op het scherm zag, kon ik mezelf er niet van weerhouden om “Muuuurph” te roepen. Ik heb goede herinerringen aan Interstellar. De manier waarop hij acteerde was beter dan gemiddeld. Ik ben een fan van deze acteur en hij is goed vertaald als grote schurk. Daarnaast heeft Idris Elba zijn werk gedaan en zijn karakter had goede momenten, zoals het moment waarop het van grote afstand schoot.

In het algemeen had de film het verhaal beter kunnen vertolken en we raakten verdwaald toen we het zaten te kijken. De personages hadden beter ontwikkeld kunnen worden, maar de acteurs hebben hun rollen goed uitgevoerd.  De effecten waren goed en we zagen een aantal mooie actie scenes. We hebben ook een paar keer goed kunnen lachen. Ons favoriete gedeelte was toen Roland naar onze wereld kwam en cola probeerde te drinken. We hopen dat ze een opvolging maken maar misschien moeten ze overwegen om de regisseur te vervangen. The Dark Tower heeft potentieel in het Sci Fi genre en we hopen dat dit niet verloren gaat met deze film.

We hopen dat je hebt genoten van de film recensie en als je de film leuk vondt, of als een fan van het boek bent, dan hebben we gave merchandise voor jou. Tot snel!

BEKIJK ONS THE DARK TOWER ASSORTIMENT

Lucia